imagesCesta poznání vede člověka k tomu, že poznává souvislost mezi mikrokosmem a makrokosmem, že se může rozdělit do přírody, že si může říci, k jaké části světa náleží jeho každý jednotlivý orgán. Staro-germánský mýtus tak nechává rozdělovat obra Ymira. Z jeho lebky se vytváří klenba nebes, z jeho kostí pohoří atd. Je to mytologické líčení z vnitřního zření. U každé části ve světě vidí esoterik souvislost s něčím v sobě samém. Vystupuje potom vnitřní příbuzenství. Toto zření musí být intenzivně pěstováno. Na takovéto intenzivní pěstování poukazují všechna náboženství. Poukazuje se na to i v evangeliích.

Esoterik si říká: všechny věci okolního světa, kámen, rostliny a zvířata, jsou zjevná znamení mého vlastního vývoje; nemohl bych být, kdyby tu nebyly tyto říše. Toto vědomí nás nenaplňuje jen pocitem, že jsme vystoupili nad tyto říše, ale také poznáním, že bychom bez nich nemohli existovat.

Je sedm stupňů lidského vědomí:

  • trans
  • hluboký spánek
  • snivé vědomí
  • bdělé vědomí
  • psychické vědomí
  • nadpsychické vědomí
  • spirituální vědomí

Vlastně je vcelku dvanáct stupňů vědomí.

Pět dalších jsou stupně tvůrčího vědomí. Jsou to vědomí tvůrců, tvořících bohů. Tato vědomí souvisí s dvanácti znameními zvěrokruhu. Těchto dvanáct stupňů musí člověk prodělat po sobě. Vystupoval vědomím transu, vědomím hlubokého spánku a snivým vědomím až k dnešnímu jasnému vědomí den-nímu. Na dalších planetárních vývojových stupních dosáhne člověk ještě vyšších stupňů vědomí. Všechny stupně, které prodělal, má také v sobě. Fyzické tělo má temné vědomí transu, jak je člověk získal na starém Saturnu. Éterické tělo člověka má vědomí bezesného spánku, jak vznikalo na starém Slunci. Astrální tělo sní, tak jak sní také ve snu během spánku. Snové vědomí pochází ze staré měsíční doby. Na současné Zemi dosahuje člověk vědomí bdělého. Já má jasné denní vědomí.

Vyšší vývoj spočívá v tom, že se to, co je v bytosti, vymísťuje ven, tak jak člověk vyloučil hada a při tom si hada ponechá na vyšším stupni ve své míše. Při ještě dalším vývoji budou lidé vylučovat do světa nejen kameny, rostliny a zvířata, nýbrž stupně vědomí. V jednom včelím úlu jsou například trojí bytosti, které mají společnou duši. Zdánlivě zcela oddělené bytosti působí společně. Tak tomu bude jednou u člověka. Bude své orgány oddělovat. Všechny jednotlivé buňky mozku bude muset vědomě řídit zvnějšku.Pak se stane vyšší bytostí. Tak tomu také bude se stupni vědomí.

Mysleme si vysokou bytost, která všech dvanáct stupňů vědomí ze sebe vyloučila. Ona sama tu je pak třináctým a řekne si: Nemohla bych být tím, čím jsem, kdybych ze sebe neoddělila těchto dvanáct stupňů vědomí. – Tento případ máme v Kristu s dvanácti apoštoly. Dvanáct apoštolů představuje stupně vědomí, jimiž Kristus prošel. To poznáváme v Janově evangeliu ve 13. kapitole líčením mytí nohou,jímž Kristus naznačuje, že vděčí apoštolům za to, že dosáhl vyššího stupně vědomí. „Vpravdě si pamatujte, že služebník nemá být stavěn výše než pán.“ Výše vyvinutá bytost zanechala na cestě ostatní a stala se sama služebníkem ostatních.

Nemnozí lidé chápou smysl těchto slov, přece však se připraví pomocí pocitů k porozumění, když toto vyprávě-ní slyší. Byli jsme například v prvních staletích po Kristu pomocí těchto vyprávění připraveni v pocitech. Jinak by naše tělo kauzální nebylo připraveno, aby nyní tuto pravdu přijalo. Obraznou formou se duše připravuje. Proto dříve vypravovali velcí mudrci lidem pohádky s velkým výhledem do budoucnosti. Také dnes mají učitelé již pojem o tom, co se připraví theosofickými naukami v budoucnu. Dnes má člověk dobro a zlo v sobě. To se projeví v budoucnu zevně jako říše dobra a říše zla. A jak dobří budou jednou mít jednat se zlými, toho se v duši dosáhne pomocí theosofických pojmů dneška. Nejprve byly dány lidem obrazy, nyní dostávají pojmy a v budoucnu mají podle toho prakticky jednat.

Z knihy Základy ezoteriky Rudolf Steiner