Veľa z nás prežíva v noci epické drámy, za aké by sa nemuseli hanbiť ani oscaroví scenáristi. Problém je, že akokoľvek fascinujúci je sen, ktorý sa nám sníval,  5 minút po zobudení polovicu z neho zabudneme a o ďalších 5 minút sme sotva schopní pamätať si z neho desatinu. Naše sny sú počas nášho života prepracovanejšie. Sama som si uvedomila, že si pamätám pre seba len tie potrebné sny a zvyšok je len také upratovanie  a utrieďovanie myšlienok.

Nedávno som mala sen, v ktorom  som mala  zomrieť, ale vedela som, že nie som pripravená. Smrť mala prísť za pár minút a ja som sa snažila neznámeho muža v miestnosti presvedčiť, prečo by som nemala ešte zomrieť. Pokúšala som si seba uvedomiť s pohľadu duše ako sa bude cítiť a vnímať po fyzickej smrti a viem, že tiež to neniesla ružovo. Kedysi dávno, keby som mala zomrieť vo sne, zobudím sa plná strachu a s uplakanými očami. Dnes viem, že sen bol o niečom inom.

Našla som pomôcku ako si pamätať sny v bodoch. U mňa funguje po zobudení si poležať v posteli a rozmýšľať o dosnívanom sne. Vždy po snívaní sa zobudím a rekapitulujem sen, aby sa uložil do pamäte. 😉

Dá sa s tým niečo robiť? Je možné osvojiť si techniky, ktoré podporia proces ukladania snov do pamäte?

1. Dodržiavajte spánkovú hygienu
Jasné, že nie je možné vždy chodiť spať a vstávať v tom istom čase, ale ak sa to dá, snažte sa zachovať rutinu. Pri zaspávaní dbajte o to, aby bola miestnosť dobre vyvetraná a vaša myseľ tiež. Rozptyľujúce myšlienky hoďte za hlavu, namiesto nich sa sústreďte na jediný cieľ – „Túto noc si zapamätám, čo sa mi snívalo“. Nepodceňujte silu autosugescie, je ohromná!

2. Neberte oblbováky
Za oblbovák sa v tomto prípade považuje pivo, víno, tvrdý alkohol, klobáska či údený syr na neskorú večeru, ale aj silné lieky na spanie. Toto všetko bráni mozgu k odpočinku a je teda nepravdepodobné, že budete schopní spomenúť si ráno, čo sa vám snívalo.

3. Buďte v strehu
Niektoré sny sú také intenzívne, že zobudia človeka uprostred noci. A práve vtedy máte pomerne vysokú šancu rozpamätať sa, aké akčné príbehy sa rozvíjali hlboko vo vašom podvedomí, zatiaľ čo ste spokojne spali. Majte hneď pri stolnej lampe po ruke diktafón alebo notes a poznačte si v bodoch, čo vám zo sna utkvelo v pamäti. Môžu to byť špecifické symboly, nálada, postavy či prostredie. Nepremýšľajte nad zmyslom toho, čo si značíte. Sami dobre viete, že snová logika je nezávislá od logiky nášho bdelého uvažovania.

4. Relaxujte
Keď sa ráno prebudíte, máte približne 5 minút, než sa polovica sna nenávratne stratí v pamäťovom prepadlisku. Ten krátky čas využite na relaxáciu. Snažte sa ležať nehybne so zatvorenými očami a sústreďte sa LEN na to, čo sa vám práve dosnívalo. Oveľa väčšie šance na rozpamätávanie sa majú ľudia, ktorí sa budia pred budíkom, vďaka dobre nastaveným vnútorným hodinám.

5. Experimentujte
Posledný tip je najnáročnejší, ale aj najefektívnejší. Týka sa vyššie spomínaných vnútorných hodín. Podľa amerického parapsychológa Josého Silvu si na svoje sny najľahšie človek spomenie vtedy, ak sa zobudí tesne pred koncom „snového“ cyklu. Znie to skoro nemožne, ale dlhodobým tréningom a meditáciou sa to údajne dá dosiahnuť. Snové cykly sú v priebehu jednej noci štyri a každý z nich trvá približne hodinu a pol. Tesne pred koncom jedného cyklu je myseľ relatívne svieža a plná mentálnych obrazov, ktoré boli pred malým okamihom súčasťou sna. Navyše, nebudete mať pocit, ako keby vám niekto vypol rozpozeranú detektívku dve minúty pred vyzradením pointy, čo býva problém, keď sa zobudíte rovno uprostred sna.

Ale vždy je lepšie byť si vedomí toho, že v  noci snívate, alebo sa budíte pri točení na druhú stranu ako zobudiť sa s tým, že ste si neboli vôbec vedomí svojej existencie počas spánku a pri prebudení sa vám vedomie pomaly navracia späť. Možno sa môj duch niekde túlal a preto ten výpadok vedomia…. hmm na to som ešte  neprišla, čo sa udialo a tvrdý spánok nemám. 🙄

Zdroj

