Archetyp Moudrý stařec definoval a významově naplnil C. G. Jung, který jej považoval za znalosti, reflexe, vhled, moudrost, důvtip a intuice spojené s archetypickou postavou, kterou nazval Moudrým starcem.

Švýcarský psycholog rozpoznal rozdíl archetypu Moudrý stařec od archetypu Otec či Hrdina, rozpoznal poklid, majestátnost a tajuplnost universální postavy Moudrého starce. Zákonitě nalézal podobu nového archetypu v pohádkách a mytologii, kde vystupuje jako čaroděj, mág, rádce, průvodce, stařec z hlubokých lesů, hledač pravdy a podobně.

Snad nejznámější postavou Moudrého starce v mytologii je čaroděj Merlin z artušovských legend keltské mytologie. C. G. Jung však archetypu přisoudil pouze maskulinní (mužský) prvek a pro mne nepochopitelně opomenul možnou přítomnost ženského prvku v archetypu. Dospěl jsem k jinému závěru, neboť jsem se na cestě nevědomím setkával s dalšími fenomény archetypu, a proto jsem byl nucen opravit obsah, význam a místo archetypu v nevědomí člověka. Popis přímo viděného a přímo zažívaného tak zákonitě musel odhalit nedostatky Jungem prvotně definovaného archetypu. Chce-li člověk dobře popsat jakýkoliv jev, bez vnitřního prožitku se mu to stěží podaří.
 Archetyp Moudrý stařec je personifikací ducha. Vystupuje v podobě přátel, příbuzných, církevních hodnostářů, mnichů či duchovně mocných bytostí. Jsou to osoby stojící morálně na vyšší úrovni a svými radami a příkladem jsou duchovní oporou a neocenitelnou pomocí v nejtěžších chvílích duchovního vývoje. Máme k nim úctu a jejich rada dá zapadnout semenu pravdy do úrodné půdy. Duch není omezen, proto nemůže být omezen ani personifikací do osob či bytostí, ani pohlavností. Projevuje se intuicí, vnuknutím, vnitřním hlasem či příběhem. Škála působení archetypu je nekonečná, stejně jako nekonečný je duch.
 

Vzpomínám si na svého přítele Pavla, který mi jednoho rána po večerní diskusi celý rozradostněný vyprávěl sen, v němž jsme spolu létali bez technických pomůcek v astrální říši a on po fascinujícím zážitku pochopil, že neexistuje pouze rovina pozemského bytí, kterou v současnosti lidstvo obývá. Pavel ve večerní diskusi o sférách bytí a podobných tématech pochyboval, ale semínko padlo na úrodnou zem. Zvídavý Pavel se nevědomě zeptal vlastního nitra, zda je to vůbec možné, a probudil archetyp Moudrý stařec k životu. Moji podobu archetyp použil, aby poznání dokonal. Pak už záleželo pouze na Pavlovi, jak s tímto darem naloží, neboť nevědomí prostřednictvím archetypu mu nebude poznání vnucovat; nevědomí ví, že svobodná vůle je vždy na prvním místě.
 
Archetyp Moudrý stařec podle způsobu sdělení či personifikace:

1. Intuice – vnuknutí
2. Vnitřní hlas
3. Příběh
4. Mocná bytost
5. Rádce
6. Světec
7. Duchovní osobnost
8. Bratr či příbuzný

Schéma archetypu je velice jednoduché:

a) morální zušlechtění
b) poznávání

  Archetyp se rozprostírá ve dvou kruzích nevědomí.

Morální zušlechtění archetypu Moudrý stařec patří do Kruhu Procesu obnovy a poznávání patří do Kruhu Bytí .

Ještě se musím pozastavit u termínu morálka. Nemám v žádném případě na mysli upjaté a škrobené jednání takzvaných moralistů a puritánů, kteří vidí vše jen černobíle a vytyčují morálce tak úzké koryto, že se do něj nevejdou ani oni sami. Odmítám morálku jako učení o dobrém a zlém, o přijatelném a nepřijatelném, o ctnosti a neřesti. Všechna tato rozdělení jsou pouze rozdělením mysli a ke skutečnému náhledu na životní běh kolem je nutné dosáhnout pravdy srdce, neboť pouze odtud pramení skutečná morálka. Buddhismus má pro takovou pravou morálku název bódhidharma*1. Morálka musí vycházet ze srdce a nikoli z mysli, pak nebude morálka falešným pozlátkem, na jaké jsme si v naší civilizaci želbohu již dávno zvykli.

S povolením autora Jaromíra Medu

Prevzaté z knihy  Tajemství řádu něvedomí

Zdroj