V jednej sútre Buddha Šákjamuni  popisuje pomocou viacerých prirovnaní svet javov, ktorý obvykle považujeme za reálny. Našu realitu prirovnáva k padajúcej hviezde, optickej ilúzii, mihotavému plameňu maslovej lampy, kvapkám rosy za úsvitu, bublinkám na vode, záblesku, ku snu či mrakom.

Podľa Buddhu sú v skutočnosti všetky zoskupenia existencie, všetky dharmy  a v podstate všetky javy rovnako nereálne a premenlivé ako uvedené príklady.

Iná sútra obsahuje ďalšie poetické metafory, ktoré poukazujú na neskutočnú povahu podmienok našej existencie. Patrí k nim odraz mesiaca na vodnej hladine, fatamorgána, mesto vybudované zo zvukov, dúha, odraz v zrkadle, a rovnako aj sen.

Ako príklad bol do týchto sútier zahrnutý aj sen, lebo všetci vieme, že ak skúmame sen, nenájdeme na ňom nič konkrétne. Dokonca, aj keď objavíme určité prvotné a druhotné príčiny sna, stále na ňom nenachádzame nič naozaj konkrétne alebo skutočné.

Hoci snívanie vzniká z mnohých rôznych príčin, výsledky týchto príčin, teda naše sny, môžeme rozdeliť do dvoch hlavných kategórií:

    – bežné sny, ktoré sa objavujú v dôsledku karmických stôp

    – sny vznikajúce z jasnosti mysle

Do kategórie snov spôsobených karmou patria sny, ktoré sa vzťahujú hlavne k trom oblastiam existencie každého jedinca, t.j. k telu, energii (hlasu) a mysli, a tiež k psychickému napätiu mysle. A je tu ešte ďalší druh snov, ktoré tiež súvisia s karmickými stopami. Tie môžu mať tri príčiny: karmické stopy pochádzajúce z minulého života, z mladosti a z nedávnej minulosti.

V tradičnej tibetskej medicíne lekár, ktorý vyšetrením zisťuje pôvod choroby, zvažuje aj to, ktorej z týchto troch oblastí našej existencie sa pacientove sny týkajú. Táto informácia mu umožňuje zistiť skutočný stav tela, energie a mysle chorého. Niekedy sa stáva, že keď niekto trpí vážnou a ťažko liečiteľnou chorobou, mohol sa v tomto stave ocitnúť kvôli karmickým príčinám, ktoré majú korene v jeho detstve, alebo dokonca v minulom živote. Ale choroba môže byť aj výsledkom karmických príčin, ktoré vznikli nedávnym konaním. Preto sa metóda skúmania snov stala jedným z najdôležitejších spôsobov na poznanie a odhalenie prvotných a druhotných príčin problémov.

Čo sa myslí pod “snami, ktoré majú vzťah k trom karmickým oblastiam existencie jedinca”? Tieto sny sa objavujú na základe zážitku v rovine tela, energie alebo mysle. Teda zážitky priamo spojené s elementmi, energiami a emóciami snívajúceho sa môžu stať bezprostrednými príčinami pre objavenie sa nejakých snových zážitkov, či už dobrých, zlých alebo neutrálnych. Ak napríklad niekto spí v nevhodnej polohe, môže cítiť nepohodlie alebo bolesť, čo sa môže stať bezprostrednou príčinou nepríjemného sna. Alebo, ak sa mu nespí dobre kvôli zlému dýchaniu, môže mať sny o tom, že sa dusí. Potom nie je ťažké pochopiť, že pocity, ako je radosť alebo smútok, spojené s mysľou, tiež môžu byť bezprostrednou druhotnou príčinou snov. To sú príklady snov ovplyvnených stavom troch oblastí našej existencie.

Čo sa týka snov podmienených karmickými stopami, jedným z nich je druh snov, ktorých príčiny pochádzajú z predošlých životov. V takýchto snoch sa objavujú neznáme veci, ktoré snívajúci v tomto živote vôbec neprežil, napríklad, keď sníva o inej krajine alebo o zvláštnych ľuďoch s neznámymi zvykmi a jazykom. Tieto sny sa môžu opakovať tak často, až sa snívajúci s týmto neznámym svetom oboznámi. Také skúsenosti svedčia o veľmi silných návykoch z minulých životov, ktoré v nás zanechali karmické stopy. Alebo sa nám môže snívať o nezvyčajnej krajine a niekom, kto nás chce trápiť alebo zabiť. Výsledkom je veľmi silný pocit strachu. To niekedy znamená, že sa podobná situácia vyskytla v minulom živote – naše tri oblasti existencie boli silno ovplyvnené a zanechali karmickú stopu. Tá sa prejaví, keď dozrejú druhotné príčiny.

Karmické sny

Tento prvý typ karmických snov sa u ľudí nevyskytuje často. Karmickými snami druhého typu sú tie, ktorých príčiny vznikli v mladosti. Ak bola osoba v mladosti náhle vydesená alebo sa zúčastnila nejakého nešťastia, môže taký zážitok zanechať stopu. Neskôr v živote sa môže objaviť sen, ktorý sa buď presne alebo motívom vzťahuje na udalosť vo sne. Alebo napríklad keď niekto ako dieťa zažije zemetrasenie, ktoré ho veľmi vydesí, potom je možné, že v jeho neskoršom živote sa táto stopa aktivuje vhodnými druhotnými príčinami, napríklad zážitkom ďalšieho zemetrasenia.

Tretím typom karmických snov sú sny, ktoré majú pôvod v našom nedávnom konaní, ktoré sa nás silno dotklo. Nedávno sme sa mohli veľmi nahnevať a následkom toho sa s niekým pobiť. Taký silný hnev zanecháva stopu, a tá spôsobí, že sa nám sníva sen o podobnej situácii alebo téme. Príčiny všetkých týchto troch druhoch snov sú hlavne karmické, teda vzťahujú sa na udalosť, ktorá sa človeka silno dotkla a zanechala v ňom stopu napätia, strachu alebo inej silnej emócie.  Keď v nás také stopy zostávajú, je prirodzené, že sny s podobným motívom vznikajú častejšie. Podobná druhy snov sa viažu k jasnosti mysle jedinca, t.j. tie, ktoré sa vzťahujú na tri oblasti existencie, a tie, spojené s karmickými stopami.

Sny jasnosti

Pokiaľ ide o sny jasnosti, ktoré súvisia s troma stavmi našej existencie, všetky ľudské bytosti majú vo svojej pravej podstate nekonečný potenciál a neprejavené kvality.

Hoci slnko svieti neustále, niekedy ho nevidíme, lebo je zakryté mrakmi, kým inokedy ho chvíľami medzi mrakmi môžeme zazrieť.

Podobne sa u človeka niekedy spontánne prejaví jasnosť mysle, čoho jedným následkom môže byť objavenie sa snov jasnosti. Ľudia praktikujúci dharmu sa snažia relaxovať. Relaxáciou tela, energie a mysle sa elementy a energie harmonizujú a vplyvom tejto druhotnej príčiny vznikajú rôzne druhy snov jasnosti. To platí hlavne pre praktikujúcich, ktorí pracujú s čakrami  a kanálmi , ktoré ovládajú pránu  a energiu. U niektorých jedincov sa tieto typy snov jasnosti objavujú z jasnosti ich mysle, dokonca bez potreby použitia druhotných metód na uvoľnenie tela alebo ovládanie energie. Pri určitom stupni pokročilosti ubúdajú prekážky, ktoré obvykle zakrývajú prirodzenú jasnosť mysle. Keď opäť použijeme analógiu so slnkom, mraky už väčšinou zmizli a nespočetné slnečné lúče sa môžu prejaviť priamo.

Keď sú všetky podmienky splnené a telo, energia a myseľ sú pokročilou praxou uvoľnené, potom sa objaví mnoho druhov snov jasnosti, z ktorých niektoré môžu predvídať budúcu udalosť. Podobne ako u obyčajných snov, ktoré majú karmické príčiny z minulých životov, môžu sa objaviť aj sny jasnosti, spojené s predošlou karmou. Podľa schopností snívajúceho, bolo by možné sa rozpomenúť na celý minulý život. V jednom sne si možno spomenúť aj na mnoho minulých životov.

Ja som často mávala sny ako hrám na klavír, mala som ich v každej miestnosti. tie sny sami v tom období snívali často. Ja však na klavír nehrám.

O podobných neobyčajných snoch, objavujúcich sa následkom úplnej jasnosti, môžeme čítať v životopisoch bódhisattvov a arhatov. Príkladom snov jasnosti, aké by praktikujúci mohol mať v dôsledku karmických stôp nahromadených v mladosti, môže byť nasledujúca situácia.

Človek, ktorý sa v mladosti stretol s neobyčajnými učiteľmi, alebo získal náuky a zasvätenia, alebo sa naučil duchovné praktiky, môže mať neskôr sny, v ktorých si svoje znalosti prehlbuje. Môže dokonca vo sne získať znalosti a metódy praxe, o ktorých predtým nikdy nepočul. Je možné mať mnoho takýchto zaujímavých snov.

Sny jasnosti so vzťahom k nedávnej minulosti sa môžu objaviť nasledujúco: človek niečo číta, hoci veľmi dôležitý spis o dharme, alebo o nej vedie hlboký rozhovor. To môže spôsobiť sny o minulosti, súčasnosti alebo aj budúcnosti. Toto sú rôzne druhy snov jasnosti. Sú pokračovaním a vývojom obyčajných snov a objavujú sa hlavne u praktikujúcich, ktorí už majú skúsenosti s prácou so svojimi snami, alebo majú schopnosť udržať si vo sne jasnosť a bdelé vedomie.

Sú to typy snov, ktoré sa prejavujú prostredníctvom jasnosti stavu mysle alebo rigpy . Mnoho spôsobov praxe dharmy, ktoré sa učíme počas bdelého stavu, je možné, po rozvinutí bdelosti počas snívania, uplatňovať vo sne. Vlastne je možné rozvíjať túto prax ľahšie a rýchlejšie vo sne, ak máme schopnosť vo sne bdieť. Sú dokonca spisy, ktoré hovoria, že ak človek praktikuje vo sne, prax je deväťkrát efektívnejšia, než keď sa uplatňuje vo dne.

Snové podmienky sú nereálne. Keď si toto vo sne uvedomíme, nesmierna sila tohto uvedomenia môže odstrániť prekážky spojené s naším bežným, podmieneným (závislým) videním. Prax sna je preto veľmi dôležitá pre oslobodenie sa od svojich návykov. Túto mocnú pomoc potrebujeme hlavne kvôli tomu, že naše emocionálne príchylnosti, podmienenosť (závislosť) a zveličovanie ega, ktoré sú súčasťou nášho bežného života, boli posilňované po veľmi veľa rokov.

V skutočnosti sú všetky videnia, ktoré vidíme počas nášho života, ako veľký sen. Keď ich pozorne preskúmame zistíme, že “veľký” sen života a “menšie” sny v noci sa veľmi nelíšia. Ak správne pochopíme základnú podstatu oboch uvidíme, že medzi nimi naozaj nie je žiadny rozdiel. Keď sa napokon vďaka tomu porozumeniu dokážeme oslobodiť z pút emócií, lipnutia a ega, máme možnosť konečne dosiahnuť osvietenie.

Viac v súbore Joga sna a prax prirodzeného svetla

Reklamy