2. klíč – nese v sobě Poznání, jak je to doopravdy s realitou Ducha i Hmoty v protikladech. Tento vhled je nejobtížnější, protože z jeho hlediska protiklady neexistují.

poznanieDruhý klíč: Je relativně  nejtěžší  a je to výdobytek současné doby. V minulosti  nebyl možný řešit. Záleží tady na cíli jedince. Jak  již   bylo zmíněno nemusí ho každý řešit, ale vývoj lidstva a Vesmíru tomu napomáhá. Jak jsme viděli v 1. klíči, je to s hmotou a jevy velmi složité a přesto 2. klíč principálně, jedním konem řeší tuto nesourodost  protikladů.Jedině Einstein hledal jeho unitární pole, které vše sjednocuje. Ultranukleární fyzika se tomu přibližuje, ale tento kýžený cíl jí stále uniká. Zde je úžasné, že člověk má schopnost předhonit fyziku a v tomto poli získat vědomosti a poznatky o tom, jak se chová.To lze zažít jenom v nejvyšších stavech vědomí.

Člověk ale tomu musí jít naproti, jak filozoficky tak i  meditačně se k tomuto problému přiblížit a pak, jakoby  zázrakem vyplyne toto vědění – Vhled, ale jen pokud umí 5. a  6. stav vědomí i zažít.

I zde si vezmeme za příklad list papíru:Když bychom měli možnost se na něho dívat z 2. klíče, viděli bychom, že předchozí chaos prostoru a částic v něm zmizel. Viděli bychom, že zde nastoupila jediná energie – síla, která všechno toto kreslí a všechny ostatní jevy, nukleární i fyzické, druhotně vstupují v akci.Je paradoxní, že bychom zde tento list papíru viděli z 2. klíče zrovna tak, jako z 1. klíče.Rozdíl by byl v tom, že by ho prozařovala a dokreslovala tato jednotná energie. Podle přání bychom mohli vidět i nukleární, chaoticky prázdný prostorový list, ale už bychom věděli, že je to druhotná akce této jednotné energie. Je to naprosto rozumově nepochopitelné, ale po získání vhledu 2. klíče je to jediná  pravá a dokonalá realita.

3. klíč – nese v sobě Poznání nejdůležitější, bez kterého se nelze osvobodit od protikladů. Když protiklady zmizí, zůstane ONO, jistým způsobem nevyjádřitelné.

Třetí klíč : Bereme relativně za nejdůležitější a to, jak získání jeho vhledu, tak i jeho praktické Uskutečnění v 6. fázi vědomí. V minulosti naprosto dostačoval a ještě dnes dostačuje mnohým lidem na cestě hledání.Zde se řeší, co je to za sílu  sama o sobě beze vztahu k tvoření.

Je paradoxní, že může nabývat  dvou stavů, kdy v jednom se nám jeví v projevu jako 2. klíč. Nás ale zajímá vztah ke klidu sama v sobě. Ač se to jevídokonale Prázdné, je tam nejvyšší Plnost bez Činnosti. Jak už víme, existuje tam 7. stav Vědomí a na každém z nás záleží obohatit ho o další činitele, či poznatky. Je to těžké hovořit o Něčem, co se nám jeví z 1. klíče jako velké NIC, ale přesto je tam jistý způsob projevu života. Jiné nauky či systémy tvrdí, že tam není žádná činnost, i když existuje, ale pro člověka v Projevu z pohledu 1. klíče je to zcela nepochopitelné – antilogické a nepředstavitelné.

Pokud jsme si vzali z předešlých klíčů přirovnání list papíru, tak zde neřešíme papír, jeho tvar ani hmotnost, ale pouze energii, nebo – li Sílu a Ideu. Spíš musíme řešit, co tato Síla, nebo Něco není, než co je, tím se snadněji přiblížíme Vhledu. Toto se vztahuje na vše v celém

Vesmíru i ve Světě, ať je to živé či neživé. Kdo dosáhl tohoto  Poznání  – Vhledu a jeho zažití Uskutečnění, stává se v pravdě plně svobodným a uniká koloběhům životů a protikladů.

O tomto 3. klíči je nejvíce psáno ve všech filozofických,  jogických knihách a básních – výrazně je to v Bhagavad Gítě.I když to každý pojmenovává jinak, může to být studujícímu tohoto Vhledu dobrým vodítkem, má mnoho možností, kde je tento klíč skrytě obsažen. Nejlepším podnětem pro hledajícího, pokud k tomu nemá averzi, je Bhagavad Gíta, v minulosti,v současnosti je to Bruntonova „Světová Mysl“.

V křesťanství je to také uvedeno v Kristově podání, ale ve velmi skryté podobě, což vyžaduje vysokou inteligenci a dlouhodobé studium.Záleží také na tom, k čemu má  kdo větší vztah. Zenoví mistři to např. řeší velmi radikálně a v dnešním způsobu života je to vhodné jen pro pár jedinců, kteří k tomu mají vrozené, nebo získané schopnosti.

V dodatku uvedeme techniky i filozofii Zenu pro poučení a pro ty, kteří k tomu mají dispozice.V básních o tom všem krásně píše R. Thákur. A nyní se dostáváme ke zvláštnímu bodu, a to, že zde popsaný projev cesty je míněn aktivním způsobem, tzn., že jedinec se snaží dojít k těmto klíčům a stavům výrazně aktivně. Připomínáme, že je ještě pasivní – druhý způsob, kterému se  říká pravá Mystika, která právě tak, a možná ještě více vyžaduje hluboké vztahy v člověku, což je rozhodující. Je to velmi náročné, ale má to také své krásné kouzlo.

Více se o tom chceme zabývat a vrátit k tomu v dodatcích. Zde na to pouze upozorňujeme, že o tom víme a že tato cesta existuje. Jisté je, že  u tohoto mystika klíče i stavy vznikají spontánně, hlavně  z Vyšší Vůle. Vhled je zde většinou nahrazen  Vírou, extatickým viděním a citovým prožitkem.

Víra, pokud je správná, je rovnocenná Vhledu a Vhled  zastupuje. Docházíme k tomu, že aktivní a pasivní cesta si je rovnocenná, rozhodující je  vztah jedince.

          

Z knihy Šijo joga

Pokračovanie…  Štvrtý kľúč

Reklamy