V tibetskej tradícii nájdeme veľa príkladov, keď praktizujúci získal vo sne učenia. Také sny sa často snívajú po častiach: sen, ktorý sa nám sníva, naväzuje na ten, ktorý sa nám sníval predošlej noci. A tak to pokračuje až do okamihu, keď je celé učenie podrobne a dokonale odovzdané. Práve v tom okamihu séria snov prestáva. Takto boli “objavené” celé zväzky učení, vrátane mnohých praktík, ktoré sa v Tibete vykonávajú už po stáročia. Hovoríme tomu poklad mysle (tib. gongter).

Predstavte si, že vstúpite do jaskyne a vnútri nájdete ukrytú knihu obsahujúcu učenie. To je nález na fyzickej úrovni. Poklady mysle však nenachádzame vo fyzickom svete, ale vo vedomí. Vieme, že majstri takto v jasných snoch, ale aj v bežnom bdelom stave, objavili mnohé učenia. Aby praktizujúci získal také učenie vo sne, musí najprv rozvinúť určité schopnosti, napríklad byť schopný zotrvávať stabilne v bdelom vedomí bez stotožňovania sa s obyčajným “ja”.

Keď vedomie praktizujúceho nezastierajú karmické stopy a sansárické sny, otvára sa mu brána vnútornej múdrosti, ktorá spočíva v samotnom vedomí.

Autentické učenia, ktoré boli objavené vo sne, nepochádzajú z intelektu. Nie je to to isté, ako zájsť do knižnice, prebádať pramene a napísať knihu s použitím intelektu na zhromaždenie a vyhodnotenie informácií, ako to robia vedci.

Existuje síce mnoho hodnotných náuk, ktoré vychádzajú z intelektu, nie sú však považované za poklady mysle. Múdrosť buddhov sa zrodila zo seba samej, vznikla z hlbiny vedomia a je sama osebe úplná.

To tiež neznamená, že sa učenie pokladov mysle nebude podobať už existujúcim učeniam, dokonca to tak nutne bude. A navyše tieto učenia sa dajú nájsť v rôznych kultúrach a v rôznych historických obdobiach, a môžu byť podobné napriek tomu, že sa navzájom nikde nepretli.

Historici sledujú stopy náuk späť v čase a snažia sa vypátrať, ako sa náuky v dejinách navzájom ovplyvňovali. Tieto spojenia pochopiteľne nachádzajú. Pravdou však je, že všetky tieto učenia vznikajú spontánne, keď ľudia dosiahnu určitý stupeň svojho osobného vývoja. Učenia sú vnútorne obsiahnuté v základnej múdrosti, ku ktorej majú prístup všetky kultúry. Nie je to len učenie buddhizmu alebo tradície bön, je to učenie pre celé ľudstvo.

Ak je naša karma taká, že máme pomáhať ďaľším bytostiam, môžu byť učenia, ktoré získame vo sne, prospešné aj ostatným.

Môže sa tiež ale stať, že sme karmicky spätí s líniou svojej tradície a že učenie, na ktoré vo sne narazíme, sa bude vzťahovať priamo na našu vlastnú prax a jej úlohou môže byť pomôcť nám prekonať určité prekážky.

Z knihy od Tenzin Wangyal: Tibetská jóga sna a spánku

Reklamy