Prax noci…

Noc je pre nás veľmi dôležitá, lebo v nej strávime polovicu života. Často ale celý tento čas pokojne prespíme bez najmenšieho úsilia alebo angažovania. Naozaj by sme si mali uvedomiť, že prax môže prebiehať hocikedy, napríklad aj počas jedla alebo spánku. Ak to tak nerobíme, len ťažko môžeme na ceste pokročiť. Preto teraz vysvetlím teóriu a vykonávanie praxe noci.

Keď sa hovorí o “praxi noci”, obvykle tým myslíme prax bdelosti pri snívaní. Ale v učení dzogčhenu nie je práca so snami a rozvoj uvedomenia si že snívame, nie je tým podstatným. Jedná sa o prax druhotnú, čo znamená, že k nej môže dôjsť spontánne alebo automaticky dôsledkom vykonávania hlavnej praxe, ktorej hovoríme “prax prirodzeného svetla”.

Táto prax, prax prirodzeného svetla, vlastne pracuje so stavom, ktorý predchádza snu. Človek napríklad zaspí, čo znamená, že všetky jeho zmysly sa stiahnu doň a on spí. Od toho okamihu až do začiatku snívania nastáva akési prechodné obdobie. To môže byť dlhšie alebo kratšie.

Niektorí ľudia upadajú do stavu snívania skoro hneď po zaspatí. Čo ale znamená, že začalo snívanie? Znamená to, že myseľ začala opäť pracovať. Naopak to, čo voláme stavom prirodzeného svetla, neoznačuje okamih alebo stav, v ktorom myseľ pracuje. Je to práve fáza, ktorá začína okamihom keď zaspíme, a končí vtedy, keď myseľ opäť začne pracovať. Za tým nastupuje to, čo voláme bardo.

Karmické sny

Keď začneme snívať, môžeme mať jeden z dvoch základných druhov snov. Prvým druhom sú karmické sny a druhým sny jasnosti. Okrem karmických snov odrážajúcich karmu pochádzajúcu z nášho súčasného života, môžu byť karmické sny spojené aj s našimi minulými životmi. Napríklad, keď ma niekto v minulom živote zavraždil, môžem aj v tomto živote mávať sny, v ktorých ma vraždia.

Nie je pravda, že naše sny sa vždy vzťahujú k zážitkom zo súčasného života. Ak bola udalosť veľmi ťaživá, môžeme ju cítiť aj v ďalších životoch. Pri veľmi hlbokom spánku sa môže vytvoriť dokonalá možnosť, aby sa minulá karma prejavila v snoch. Dokonca aj silné napätie sa môže opäť prejaviť v snoch. Keď má napríklad dieťa nejaký problém, môže sa opakovať v jeho snoch. Alebo ak máme cez deň s niekým ťažkosti, môže sa to vrátiť cez noc vo sne.

Princípom je, že keď ste v ťaživom napätí a spíte hlbokým spánkom, toto napätie má sklon sa opakovať. To je jeden druh snov, tzv. karmické sny bagčhag, čo znamená, že zostali po niečom stopy. Ako keď z prázdnej flaše od voňavky ešte stále cítiť jej vôňu. To je bagčhag.

Sny jasnosti

Druhým typom snov sú sny jasnosti. Prečo vôbec máme tieto sny? Lebo každý z nás má od samého začiatku nekonečný potenciál. Je to danosť prirodzenej podstaty mysle, ktorú máme všetci. Vďaka nej máme niekedy sen jasnosti, hoci nevykonávame žiadnu zvláštnu prax. Ale ak budeme vykonávať prax noci a viac sa s ňou oboznámime, budú sa sny jasnosti objavovať nielen náhodne, ale pravidelne. 

Čo to je sen jasnosti?

Sen jasnosti sa objaví v dôsledku prítomnosti druhotných príčin – prostredníctvom nich sa prejaví ako jasnosť. Môžeme takto získať radu alebo predpoveď pre budúcnosť, lebo jestvujú druhotné príčiny pre budúce udalosti. Sen jasnosti sa obvykle objavuje zavčas ráno. Prečo? Je to preto, že keď prvýkrát zaspíme, je náš spánok veľmi hlboký. Postupne “spotrebovávame” túto ťažobu, náš spánok sa stáva ľahším a jasnosť sa môže ľahšie prejaviť. Ak sa nám darí prax neustálej bdelej prítomnosti, potom karmické sny zmiznú, lebo sú spojené s napätiami.

Stav kontemplácie čiže bdelej prítomnosti predstavuje úplné uvoľnenie, preto ani nemôžu nastať žiadne prejavy napätia. Namiesto karmických snov potom môžete mať viac snov jasnosti. Tu už by ste mohli rozumieť teórii a uvedomovať si jej dôležitosť.

Ako sa dostať do bdelého spánku

Teraz vysvetlím, ako sa vykonáva prax. Ak máte nepokojnú povahu, mali by ste pred spaním chvíľu zhlboka dýchať, aby ste upravili tok vzduchu a upokojili sa. Potom sa sústreďte na bielu slabiku tibetského “A” uprostred svojho tela. Prijateľné je aj latinské “A”. Dôležité je, aby sa táto slabika spájala vo vašej mysli so zvukom ááá, takže keď ju vidíte, automaticky viete aký je jej zvuk.

Ak sa vám spočiatku koncentrácia a vizualizácia “A” nedarí, možno že len neviete, ako sa vizualizácia robí. Skúste si napísať písmeno “A” na kus papiera, položte ho pred seba a chvíľu naň pozerajte. Zatvorte oči, a to “A” sa okamžite zjaví vo vašej mysli. Takto získate vernejší obraz. Takže sústreďte sa na toto biele “A” a snažte sa ho udržať čo najdlhšie. Aby ste mali konkrétnejší pocit jeho prítomnosti, môžete tiež vykonávať nasledujúce cvičenie:

Predstavte si, že z tohto ústredného “A” vychádza druhé, z druhého tretie, atď. – až kým neuvidíte celú reťaz “A”-čiek, ťahajúcu sa až k vrcholu hlavy. Potom vizualizujte tieto “A”, ako zostupujú naspäť dole. Môžete to opakovať toľkokrát, kým nezaspíte. Kedykoľvek máte ťažkosti s pocitom prítomnosti “A”, je užitočné a dôležité vizualizovať spomínanú reťaz. Je to spôsob ako posilniť vašu jasnosť.

Najdôležitejšie je, aby ste sa pri zaspávaní snažili udržať prítomnosť tohto “A”. Spočiatku by malo byť presné a ostré, potom sa uvoľnite. Uvoľnenie neznamená, že toto “A” stratíte alebo sa ho vzdáte. Zachováte pocit jeho prítomnosti, uvoľníte sa a takto zaspíte. Tým, ktorí ešte túto prax nevykonávali, sa prvý, druhý alebo tretí pokus nemusí vôbec podariť. Môžete zistíť, že to chvíľu skúšate a odrazu spíte. Ako všetko, kým sa to nenaučíte je to ťažké, ale ak vynaložíte úsilie, stane sa vám to známe.

Ak je niekto schopný takto zaspať, objaví plnú prítomnosť stavu prirodzeného svetla. Zaspí a spí so skutočne plne bdelým vedomím. Ak niekto má túto prítomnosť mysle pri vstupe do stavu snov, ľahko si uvedomí že sníva. Nemusí to nestať hneď, niekto môže len pomaly dôjsť k tomuto výsledku. Aj keď sa prirodzené svetlo neobjaví priamo, prvé výsledky sa ukážu v snoch. Môžete zistiť, že máte zvláštne sny.

Čo tým myslím?

Ako som už predtým uviedol, mávame dva druhy snov. Počas snívania vznikne stále bdelé vedomie a vy budete vedieť, že snívate. Keď pozeráte do zrkadla vidíte v ňom odraz. Bez ohľadu na to, či je odraz krásny alebo škaredý viete, že je to len odraz. Podobná je znalosť, že sen je len sen, keď máte bdelé vedomie že snívate. Či je ten sen tragický alebo úchvatný viete, že je to len sen.

Bdelé vedomie pri snívaní sa stáva cestou nášho vývoja a cestou k prekonaniu našej silnej závislosti. Pri tomto bdelom vedomí môžeme narábať s obsahom snov. Môžeme napríklad snívať o zvolenej veci, alebo si vybrať tému. Je tiež možné pokračovať vo sne tam, kde sme minule prestali. Ide o Lucídne snívanie. Vtedy si meníme obsahy našich snov.

Čo ak nemôžem zaspať?

Ak máte v noci problém so spaním, existujú ďalšie cvičenia, ktoré vám môžu pomôcť. Vaše ťažkosti napríklad často znamenajú to, že potrebujete zosúladiť energiu a funkciu rôznych elementov v tele. Ak je vaša energia rozladená, bráni vám to spať. V tom prípade vám môže pomôcť opakované hlboké dýchanie. Môže to byť napríklad deväť očistných dychov pred spaním. Existujú aj fyzické cvičenia, ako je “osem pohybov” jantra jogy , ktoré vám môžu pomôcť rozvinúť schopnosť správneho dýchania a súčasne tiež upravujú vaše energie, čo podporuje spanie.

Keďže noc je pomerne dlhá a vašou jedinou starosťou je spánok, je veľmi dôležité tento čas využiť. Noc sa pre praktikujúceho môže stať dokonca dôležitejšou než jeho denná prax. Konečným cieľom praxe sna je, aby sa sny stali bdelým vedomím, a v tomto konečnom bode sny dokonca ustanú. Používať prax tak, aby sny ovplyvňovali váš denný život – to je na praxi noci to hlavné.

Namkhai Norbu Rinpoche

6 myšlienok na “Prax noci…

  1. čakal som tohto roku Svätojánsku noc a dačo magické,no poklad čo mi prišiel bol dážď pre úrodu a spokojný sánok spravodlivých pre mňa(tak tomu hovorím ak spokojne spím)………….Díky Pane.

    Páči sa mi

    1. No Radko poviem ti, ani ja som nič magické nazažila, možno preto,že sme očakávali. Ale mala som krásny sník, bola som pri mori a zbierala mušle, plávala v mori, tak aspoň v snovom svete. 😛

      Páči sa mi

  2. Ja robím niečo podobné. Vídím energiu svojej čelovej čakry, Vlastne taký vír jedného z jej otvorov a do neho vstupujem. Je to dlhý tunel, ktorý ma ťahá kamsi do vnútra a unáša. hlboko do svojho prietoru. Ide skorej o také cvičenie pre obrazové správy, lebo potom sa mi začnú vynárať rôzne udalosti a ja som ako pozorovateľ. Občas pritom zaspím, vnímam zvuky, obrazy a náhle sa zobudím. Ale to s tými “A ” skúsi aj ja. 😛

    Páči sa mi

    1. Chichi – len som zacala aj som zaspala 😀 takze neviem, ziadne svetelne spiraly A-ciek sa nekonali, ale snik som mala zaujimavy. Este zaujimavejsie je to, ze od 7 od rana som zobudena – aspon myslim 😆 Uz nech je zase vecer nech mozem dat druhy pokus 🙂

      Páči sa mi

  3. Terra… mne sa snívajú najviac sny nad ránom a ukončí ich budík. Alebo ma zobudia deti, ale ja spím ďalej a keď zaspím ešte snívam. Tie najkrajšie sny sa snívajú nad ránom, lebo ťaživé veci si už v noci vysnívala. 😛 Na prvý raz sa to nemusí podriť. Ja som včera išla zisťovať formou meditky do vnútra, prečo sa mi stále sníva o malom dieťati a tiež som zaspala. No aj dnes bude noc, tak skúšajme. 😛 Nesmieš ísť do postele uťahaná ospalá. 🙂

    Páči sa mi

Pridaj komentár